Stoel voor een held

De eerste opdracht die we voor creative-science kregen was om een stoel voor een held te maken. Ik heb als held Bjarke Ingels gekozen, omdat wat hij doet ik heel vet vind. Hij is namelijk een grote architect. Hieronder staan de eigenschappen van Bjarke. Ik heb meer gekeken naar wat hij met zijn werk doet dan naar innerlijke of uiterlijke kenmerken. Dit heb ik gedaan, omdat ik het interessanter vond om gebouwen of andere soorten projecten in mijn stoel te laten terug komen in plaats van zijn innerlijke of uiterlijke kenmerken.

Bjarke Ingels eigenschappen

  • Hij is een heel grote en bekende architect
  • Hij is mede eigenaar van BIG Architects
  • Veel moderne architectuur
  • Grote opdrachtgevers zoals Google en Audi
  • Hij gebruikt vaak draaiende vormen
  • Denemarken is zijn geboorteland
  • Veel architectuurprijzen gewonnen
  • Niet alleen gebouwen, maar ook bijvoorbeeld landschapsstudies
  • Mooie grafische tekeningen en diagrammen
  • Opdrachten van verschillende schalen

Inspiratie

Nadat we een lijst gemaakt hadden met 10 eigenschappen, moesten we inspiratie gaan opdoen voor onze stoel. Ik heb gekozen om een combinatie te doen van stoelen en gebouwen die ik mooi vind.

Schetsen

De volgende stap waren schetsen. De drie schetsen die ik heb gemaakt staan hieronder.

Prototype

Na de schetsen was het tijd om een prototype te maken. Ik heb gekozen om de laatste schets te kiezen voor mijn stoel, omdat ik die het bijzonderste en het spectaculairste vond. Hieronder staan foto’s van het prototype. In het prototype was het moeilijk om de draai precies recht te maken, omdat ik de satéprikker die in het midden zit dan precies recht door alle stukjes karton zou moeten prikken.

Technische tekening

De volgende stap in het proces van deze stoel, was de technische tekening. Ik heb het ontwerp van de stoel een beetje aangepast op basis van het prototype. Zo heb ik waar de benen zitten de draai ‘erafgeknipt’ en de draai ook door laten lopen in de rugleuning. Hierdoor is de stoel veel spannender van meerdere kanten dan bij het eerste ontwerp.
Hieronder staat mijn technische tekening die ik op papier heb getekend. Ook staat de digitale versie erbij.

3D-model

Ik heb ook een 3D-model gemaakt van mijn stoel in SketchUp. Hieronder staan isometrische foto’s van mijn model. De draaiende delen zijn laser gesneden.

Constructie

Om mijn stoel te kunnen maken zoals ik het heb ontworpen, moest ik een best ingewikkelde constructie bedenken. De constructie bestaat uit twee delen, de hoofdconstructie voor het zitgedeelte en de constructie voor de rugleuning. Hieronder staan foto’s van beide constructies met uitleg erbij hoe het werkt.

Hoofdconstructie

De hoofdconstructie bestaat uit een cilinder met gleuven erin. Hier glijden de draaiende delen van de stoel in. Door de gleuven passen ze precies op hun plek onder precies de goede hoek.
De onderkant bestaat uit een groter deel dat precies op z’n plek klemt in het onderste stukje hout. Bovenaan zit een wat grotere cilinder, omdat dan het lijmoppervlak met het zitoppervlak groter is.
Dit is allemaal 3D-geprint.

Constructie van rugleuning

De constructie van de rugleuning is iets simpeler. Hier worden de horizontale houten delen van de rugleuning geklemd door twee verticale houten balkjes. Dit is ook laser gesneden.

Om alle onderdelen daarna te gaan lasersnijden, heb ik een soort bouwpakketje gemaakt. Hieronder staat een foto van het.

Na het lasersnijden en het 3D-printen heb ik de stoel in elkaar gezet. Ik moest alles wel een beetje schuren om het goed te laten passen, maar uiteindelijk is het wel gelukt. En ik ben heel blij met het resultaat van deze stoel.


Omdat ik al vrij snel klaar was met het maken van mijn stoel, heb ik met de docent afgesproken dat ik nog een paar andere meubels mocht maken. Deze heb ik net als bij de stoel bedacht, 3D-gemoduleerd en in het echt gemaakt. Ik heb een tafel, een kruk en een bijzettafel gemaakt. Deze meubels hebben allemaal dezelfde kenmerkende draai en hieronder staan ze uitgewerkt. Elk meubel heeft een draai van 90° en tussen de onderdelen zit bij elk meubel evenveel ruimte. Ik heb er iets minder foto’s bij gedaan dan bij de stoel, maar ik denk dat het er genoeg zijn om het ontwerp duidelijk te maken.

Tafel
Ik begon met het ontwerpen van een tafel. In deze tafel is de draai terug te vinden aan de ‘binnenkant’ van de tafel. Ik heb ook een amerikaanse projectie gemaakt en een foto van de constructie.

Hieronder staan foto’s van de tafel in het echt. Helaas werd de constructie krom naar mate ik er meer onderdelen aan toevoegde en werd het een beetje rommelig. Dit zou kunnen komen doordat bepaalde onderdelen te dun en te hoog waren of doordat er te weinig support materiaal was gebruikt. Ondanks dat ik niet blij ben met het eindresultaat, heb ik er toch voor gekozen om deze tafel op mijn website te zetten, omdat ik het een goed leermoment vind voor een volgende keer.

Kruk
Het volgende meubel is een kruk. Dit is eigenlijk precies de stoel, maar dan zonder rugleuning.

Hieronder staan foto’s van de kruk. Ik vind deze best wel goed gelukt.

Bijzettafel
Het laatste meubel is een bijzettafel. Ook hier is weer dezelfde draai in terug te zien. Ik vind deze er heel mooi uitzien, omdat hij per onderdeel een grotere draai heeft dan in de andere meubels. Ik vond deze ook heel erg leuk om te ontwerpen.

Dit zijn alle onderdelen die nodig waren voor deze extra meubels. Best veel!

Om het af te sluiten heb ik ook een paar renders gemaakt.