Muziek (CKV)

Maas Vermeulen
Mevrouw Wasserman
29 – 01 – 2023
Klas V4C

VERKENNEN

DE DISCIPLINE MUZIEK

Muziek is een kunstveld dat betrekking heeft op de uitvoering, analyse, creatie en theorie van in tijd georganiseerde geluiden. Het is een medium dat een breed scala aan stijlen en genres omvat, waaronder klassieke muziek, popmuziek, rock, jazz en hiphop en kan worden gecomponeerd of kan spontaan ontstaan en wordt uitgevoerd met instrumenten of met de menselijke stem. Vaak is dit een combinatie van de twee.
Muziek speelt een belangrijke rol in culturen over de hele wereld en wordt vaak gebruikt om emoties uit te drukken en te delen. Het is een medium dat niet alleen kan worden gebruikt voor het uiten van persoonlijke gevoelens, maar ook voor sociale en politieke doeleinden.

Klassiek

De klassieke muziek is een genre van muziek dat zich erg richt op compositie, uitvoering en waardering van muziek.
De stijl van de klassieke muziek is ontstaan in Europa en bestaat uit composities die tussen de 17e en 19e eeuw zijn gemaakt. Beroemde componisten uit die tijd zijn Bach, Mozart, Beethoven en Chopin. Deze muziek wordt vaak gezien als formeel, complex en emotioneel.
Symfonieorkesten, kamermuziekensembles en koren spelen vaak muziek van deze genre en het wordt vaak uitgevoerd in concertzalen en theaters. De stijl kenmerkt zich door grote variaties in muzikale expressie en vorm, met bijzondere aandacht voor technische vaardigheid, harmonie, melodie, ritme en dynamiek.
Klassieke muziek wordt vaak beschouwd als een van de oudste en beste vormen van muziek en heeft veel andere muziekstijlen sterk beïnvloed.

Violisten tijdens een concert

Tijd: ritme
Klassieke muziek bevat vaak moeilijke en complexe ritme. De mate van complexiteit is echter wel afhankelijk van het tempo en de maatsoort van het stuk. Het ritme kan elegant, sterk of subtiel zijn en varieert naargelang de compositie. Klassieke componisten kunnen bewust met ritme werken om emotie op te roepen of bepaalde thema’s te benadrukken. Het ritme wordt meestal gespeeld met instrumenten zoals slagwerk, strijkers en blaasinstrumenten.

Tijd: tempo
De tempo’s van klassieke muziek kunnen variëren en zijn verschillend voor elk stuk. Componisten gebruiken ook tempo om emoties en thema’s uit te drukken. Tempo wordt vaak aangegeven met termen als Allegro (snel) en Adagio (langzaam).

Klank: toon
De toon verschilt ook sterk per muziekstuk. Klassieke stukken kunnen vrolijk, opgewekt, intens, dramatisch of majestueus zijn. De toon van een stuk wordt bepaald door de keuze van instrumenten, de melodie, de harmonie en andere muzikale elementen.

Klank: dynamiek
De intensiteit van de uitvoering van klassieke muziek wordt beschreven als dynamiek. Dit omvat zowel het volume als de kracht waarmee het stuk wordt gespeeld. Het wordt aangegeven door instructies zoals pianissimo (zacht), mezzo piano (matig zacht), mezzo forte (matig hard) en fortissimo (hard). De dynamiek verandert doorheen het stuk en dient om vooral om spanning op te bouwen.

Klank: klankkleur
De klankkleur definieert het unieke karakter een instrument of stem en kan worden beïnvloed door elementen zoals de akoestiek van de uitvoeringsruimte, het soort instrument, de speelwijze en versterkingsmethoden. Klankkleur speelt een belangrijke rol bij de uitvoering van klassieke muziek en wordt vaak gebruikt om verschillende instrumenten in een orkest te onderscheiden en te benadrukken.

Vorm
De structuur en organisatie van klassieke muziek wordt de vorm genoemd. Het kan variëren van eenvoudige vormen zoals binaire vorm tot meer complexe vormen zoals sonate of symfonische vorm. Klassieke componisten maakten vaak gebruik van formele vormen als basis voor hun composities, en deze vormen kunnen worden herhaald of veranderd om spanning en variatie toe te voegen aan het stuk.

Jazz

Jazz is een muziekstijl die aan het begin van de 20e eeuw is ontstaan ​​in de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de Verenigde Staten. Het is een samenstelling van verschillende muziekstijlen zoals blues, gospel en folk. Improvisatie is een belangrijk kenmerk van jazz. De musici verzinnen dan tijdens het spelen spontaan melodieën, akkoorden en ritmes. Dit creëert een unieke en levendige sfeer in de muziek.
Daarnaast wordt er vaak gebruik gemaakt van syncopen en wordt er vaak gespeeld in een swingritme.
In de loop der jaren is de jazz opgedeeld in verschillende stromingen zoals bebop, cooljazz, hardbop, fusion en smoothjazz. Elk van deze bewegingen heeft zijn eigen kenmerken en zijn eigen stijl, maar improvisatie en swing blijven centraal staan ​​in de jazzmuziek.
Jazz heeft een ook grote invloed gehad op andere muziekstijlen en wordt nog steeds beschouwd als een levendige en dynamische muziekstijl.
Dizzy Gillespie was een belangrijke Amerikaanse bandleider, componist en trompettist.

Dizzy Gillespie

Tijd: ritme
Jazzmuziek wordt gekenmerkt door een swingachtig ritme dat gebruik maakt van complexe syncopen en accenten. Dit zorgt voor een levendige en veelzijdige geluidsweergave. Daarnaast speelt improvisatie een belangrijke rol in de jazz, waardoor het ritme soms snel kan wisselen.

Tijd: tempo
Bij jazzmuziek staat het tempo niet vast en varieert het van langzaam tot snel en alles daartussenin. Terwijl sommige jazzmuzikanten zich houden aan traditionele tempo’s, passen veel jazzartiesten het tempo aan om meer emotie en uitdrukking aan hun muziek toe te voegen.

Klank: toon
Jazzmuziek is meestal bluesachtig en soulvol van toon, met een duidelijk gevoel van swing. De emotionele expressie en improvisatie die vaak in jazzmuziek worden gebruikt, maken elke uitvoering uniek. Jazzartiesten zijn altijd op zoek naar nieuwe en interessante muziek en experimenteren daarom regelmatig met bijvoorbeeld verschillende toonsoorten.

Klank: dynamiek
De dynamiek van jazzmuziek verandert vaak en hangt samen met de emoties en uitingen van de musici. Het kan zachte en subtiele tinten hebben, maar het kan ook helder en energiek zijn. Jazzartiesten gebruiken crescendo’s en decrescendo’s om emotie en spanning in de muziek te creëren. Improvisatie speelt een belangrijke rol in de dynamiek van jazzmuziek, aangezien de musici ter plekke bepalen hoe ze de muziek willen laten klinken.

Klank: klankkleur
De klankkleur van jazzmuziek wordt gekenmerkt door improvisatie en een mix van bluesy en soulvolle tonen. Jazzmuzikanten kunnen de klankkleur veranderen door verschillende instrumenten en speelstijlen te gebruiken, wat bijdraagt aan de rijkdom en diversiteit toevoegt aan het jazzgeluid.

Vorm
Een traditioneel jazznummer bestaat uit verschillende elementen, waaronder een inleidende beat (steeds herhaalde drumslag), een hoofdmelodie, individuele improvisaties en een afsluiting.

Rock

Rock is een muziekgenre dat in de jaren vijftig opkwam en uit een samenstelling van verschillende muziekstijlen bestaat, zoals blues, country en rhythm-and-blues.
Een kenmerk van rockmuziek is het gebruik van elektrische gitaren, bassen en drums. Deze spelen vaak een belangrijke rol in het muziekstuk.
Bovendien wordt er in veel stukken gezongen en gaan de teksten vaak over thema’s als liefde, politiek en maatschappij. In de loop der jaren heeft rock zich ontwikkeld tot verschillende subgenres, zoals classic rock, hard rock, heavy metal, punk rock en alternative rock, met elk zijn eigen kenmerken, maar het gebruik van elektrische gitaren, drums en bas blijft de kern van rockmuziek.
De meest bekende rockband allertijden is The Beatles.

Rockconcert met zangers, drums en elektrische gitaren

Tijd: ritme
Rockmuziek heeft een herkenbaar en energiek ritme, gekenmerkt door een nadruk op de eerste en derde tel. Het wordt versterkt door de combinatie van snelle of langzame bas- en gitaarriffs die samen het ritme van de muziek vormen.

Tijd: tempo
Het tempo van rockmuziek staat niet vast, het hangt af van de stemming en het gevoel dat het nummer overbrengt. Snellere beats worden gebruikt voor opwindende en energieke nummers die de luisteraar aanzetten tot beweging, terwijl tragere beats worden gebruikt voor ballades en emotionele nummers om een rustigere sfeer te creëren. Het tempo kan variëren van nummer tot nummer en zelfs binnen hetzelfde nummer.

Klank: toon
Rockmuziek heeft een opvallend energieke en provocerende toon die zich richt op het uiten van emoties en het uitdagen van autoriteit. Zang in rockmuziek is vaak krachtig en rauw, en instrumenten, waaronder gitaren, bassen en drums, worden meestal versterkt om een ​​krachtiger en krachtiger geluid te creëren. Het resultaat van dit alles is een karakteristiek geluid dat kenmerkend is voor rockmuziek.

Klank: dynamiek
De stijl van rockmuziek wordt gekenmerkt door een dramatische en wisselende dynamiek met snel opbouwende en afnemende elementen. Het creëert opwinding en emotie, gevolgd door uitbarstingen van energie en intensiteit. Versterkte instrumenten en spelen met volume, tempo en gevoel accentueren deze dynamiek, waardoor een spannende en uitdagende luisterervaring ontstaat.

Klank: klankkleur
De klank van rockmuziek is sterk en scherp, vooral door het gebruik van elektrische gitaren, drums en basgitaren. Deze instrumenten worden versterkt met speciale effecten om een unieke klank te maken. Deze klankkleur is kenmerkend voor rockmuziek en is bedoeld om de emotie, energie en intensiteit van de muziek te versterken.

Vorm
De structuur van rockmuziek bestaat meestal uit coupletten en refreinen, die samen de basis vormen van het nummer. Sommige rocknummers bevatten ook breaks of solo’s, maar de basisstructuur blijft grotendeels hetzelfde. Deze eenvoudige vorm is ontworpen om de emotie en boodschap van de songtekst te versterken en het publiek te ondersteunen bij het onthouden van de muziek en het meezingen.

Urban

Urban muziek is een breed begrip dat veel verschillende muziekstijlen omvat die voortkomen uit de stedelijke cultuur. Het is ontstaan in de jaren ‘70 en ‘80 en is in de loop der jaren geëvolueerd. Urban muziek wordt gekenmerkt door een mix van verschillende muziekstijlen, waaronder hiphop, R&B, funk, soul en reggae. Dit zorgt voor een unieke en diverse stijl die zich richt op de stedelijke bevolking en hun ervaringen.
Een van de belangrijkste kenmerken van urban muziek is de nadruk op de tekst. Veel urban nummers hebben een duidelijke boodschap of een verhaal dat wordt verteld door de zanger of rapper. Deze teksten gaan vaak over persoonlijke ervaringen, sociale kwesties of politieke onderwerpen. De muziek ondersteunt de tekst en creëert een emotionele verbinding met de luisteraar.
Urban muziek wordt vaak geassocieerd met de Afro-Amerikaanse cultuur, maar het is ook populair in andere stedelijke gemeenschappen over de hele wereld. Het is een levendige en dynamische muziekstijl die zich blijft ontwikkelen en voortdurend veranderd.
Urban muziek is een belangrijk onderdeel van de stedelijke cultuur en blijft een grote invloed hebben op de muziekindustrie. Veel urban artiesten worden beschouwd als een cultureel icoon en hun muziek wordt vaak beschouwd als een weerspiegeling van de stedelijke ervaringen.
Voorbeelden van Nederlandse urban-artiesten zijn Lil’ kleine en Kriss Kross Amsterdam.

Kendrick Lamar op het urbanfestival Paris Summer Jam

Tijd: ritme
Urban muziek kenmerkt zich door een strak ritme met funk- of rapinvloeden. Het tempo is vaak snel en pakkend, en het ritme wordt aangedreven door instrumenten zoals drums en samples, en wordt versterkt door de toevoeging van bassen, synth- en pianoklanken en snaar- of blaasinstrumenten. Het resultaat is een opwindend en dansbaar geluid dat typerend is voor urban muziek.

Tijd: tempo
De snelheid is een belangrijk aspect van urban muziek en wordt vaak bepaald door de beat. Het tempo is meestal snel en dansbaar, waardoor een opwindende en energieke sfeer ontstaat. De beat is een belangrijk element in urban muziek en speelt een sleutelrol bij het bepalen van de stemming en het gevoel van de muziek.

Klank: toon
De toon van urban muziek is meestal kalm, ontspannen en soms zelfverzekerd. De nadruk ligt op het uiten van gevoelens, ervaringen en politieke opvattingen. De zang is vaak vlot en emotioneel en instrumenten als synthesizers, piano’s en drums geven de muziek een modern en opwindend geluid. Deze aanpak is typerend voor urban muziek en is bedoeld om een relevante en overtuigende sfeer te creëren.

Klank: dynamiek
De dynamiek van urban muziek is sterk en wisselend. Er zijn snelle wisselingen in volume en emotie en er zijn momenten van opbouw en pauze. Daarnaast is er veel contrast tussen hard en zacht en snel en langzaam. Urban muziek gebruikt ook vaak pauzes en accenten om spanning te creëren en emotie uit te drukken, wat resulteert in een spannende en uitdagende ervaring voor de luisteraar.

Klank: klankkleur
De klankkleur van urban muziek is meestal modern, elektronisch en basgestuurd, met de focus op beats, samples en synthesizers. De klanken van de instrumenten worden vaak verbeterd en bewerkt met effecten en technieken zoals filtering, egalisatie en vervorming om een ​​uniek en opwindend geluid te creëren. Dit geluid is typerend voor urban muziek en ondersteunt de centrale emoties en liedjes van deze muziekstijl.

Vorm
Urban muziek heeft vaak een complexe en veranderende vorm, waarbij verschillende elementen worden gecombineerd om een ​​uniek geluid te creëren, zoals coupletten, refreinen, breaks, samples, raps en solo’s. Sommige stijlen zijn gestructureerd (bijv. hiphop), andere zijn meer improviserend (bijv. R&B).

Dance

Dance is een muziekstroming die zich kenmerkt door snelle beats en een energieke sfeer. De populaire muziekstijl, die vaak in discotheken en clubs wordt gedraaid, is bedoeld om het publiek aan het dansen te krijgen. Dance muziek wordt vaak gemaakt met behulp van computerprogramma’s en elektronische instrumenten zoals synthesizers en drumcomputers. Ook worden er vaak samples gebruikt van andere nummers. Dance is de verkorte versie van Electronic Dance Music (EDM). Voorbeelden van artiesten in deze stroming zijn Martin Garrix en Armin van Buuren.

Concert met Electronic Dance Music (EDM)

Tijd: ritme
Dancemuziek heeft een repetitief, stevig en dansbaar ritme, met een nadruk op de beat en de drum- en percussie-elementen. Het ritme is vaak gecombineerd met synthesizers, samples en elektronische muziekinstrumenten om een energiek en opzwepend gevoel te creëren.

Tijd: tempo
Dancemuziek heeft over het algemeen een snel en opzwepend tempo, bedoeld om de dansvloer te vullen en de luisteraar te bewegen en te activeren. Het tempo varieert soms, maar blijft meestal constant en energetisch.

Klank: toon
De toon van dancemuziek is vaak vrolijk en positief, met als doel een feestelijke en opwindende sfeer te creëren. Zang, indien aanwezig, is vaak opbeurend en bemoedigend. Instrumenten, zoals synthesizers, drums en gitaren proberen een energiek, dansbaar geluid te creëren.

Klank: dynamiek
Dancemuziek is gekenmerkt door sterke, uitbundige dynamiek. Constructieve en deductieve momenten worden gebruikt om de emotie te vergroten en de aandacht vast te houden. Veranderingen in volume en intensiteit zijn een belangrijk element, evenals de contrasten tussen de rustigere en meer opzwepende delen van de nummers.

Klank: klankkleur
De klankkleur van dancemuziek is meestal danserig en opwindend, met een duidelijk ritme. Er worden veel elektronische instrumenten en synthesizers gebruikt. De muziek heeft meer diepte met effecten als echo, reverb en delay.

Vorm
De vorm van dancemuziek varieert en richt zich meestal op het creëren van beweging en dans. Veel dance nummers volgen een repetitieve structuur, met een opbouwende en afbouwende beat en een opzwepend tempo. Sommige stijlen, zoals house, techno of trance, hebben complexere songstructuren, terwijl andere, zoals EDM, vaker een meer improviserende en vloeiende stijl hebben.

VERBREDEN

SOLERENDE INSTRUMENTEN

Vanaf minuut 2 hoor je verschillende instrumenten achter elkaar soleren. Hieronder staan deze instrumenten in de juiste volgorde.
Alle instrumenten worden tijdens de solo’s door minimaal twee mensen bespeeld. Het zijn dus solerende instrumenten, niet solerende personen.
Bijna alle solo’s worden begeleid door een ander instrument op de achtergrond. Dit is bijvoorbeeld een harp of een cello.

1.58 tot 2.34                  dwarsfluit en piccolo (dit is niet echt soleren, omdat het twee verschillende instrumenten zijn, ze lijken echter qua klank veel op elkaar) 

2.35 tot 3.31                  hobo   

3.32 tot 4.15                  klarinet

4.16 tot 5.09                  fagot

5.10 tot 5.43                  viool

5.44 tot 6.42    altviool (de altviool soleert niet, er zijn diverse instrumenten die tegelijkertijd worden bespeeld, zoals de trompet, de dwarsfluit en de hobo)

6.43 tot 7.45    cello

VERDIEPEN

SYMFONIEËN

Wolfgang Amadeus Mozart,
Symfonie nr. 40, Grote G mineur

Ik heb deze symfonie gekozen, omdat ik laatst naar een voorstelling over Mozart in het Luxor Theater ben geweest.

Mozart

A De ontstaansgeschiedenis
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) was een Oostenrijkse componist en musicus die wordt beschouwd als een van de grootste muzikale genieën aller tijden. Hij begon op jonge leeftijd muziek met componeren en werd een van de meest productieve en invloedrijke componisten van zijn tijd.

B De muzikale periode waarin de symfonie tot stand kwam
De Symfonie nr. 40 van Wolfgang Amadeus Mozart was een compositie uit de periode van het Classicisme. Deze periode, die duurde van het einde van de 18e eeuw tot het begin van de 19e eeuw, werd gekenmerkt door een terugkeer naar de idealen van de klassieke oudheid, waaronder symmetrie, balans en heldere, directe expressie in de muziek.

C De vorm (en de benaming van de afzonderlijke delen)
De vorm van Mozarts Symfonie nr. 40 heeft, zoals veel andere traditionele klassieke symfonieën, vier delen.
Het eerste deel, Allegro molto, is een krachtig en snel gedeelte dat opening dient. De letterlijke vertaling is zeer levendig.
Het tweede deel, Andante, is een uitgebreider en langzamer deel en dit fungeert als tegenhanger van het eerste deel. Het betekent rustig voortgaand.
Het derde deel, Minuetto, is een dansachtig gedeelte. Het heeft een formele en beschaafde sfeer. Het betekent zoiets als kleine stapjes.
Het laatste deel, het Allegro assai, is een snel en spannend deel dat vaak dient als climax en eindigt met een indrukwekkende finale.
Deze structuur is typerend voor klassieke symfonieën. Mozarts Symfonie nr. 40 volgt die structuur, maar het heeft ook duidelijk zijn eigen unieke expressie en karakter.

D De bezetting van instrumenten
Voor deze symfonie zijn er veel verschillende instrumenten gebruikt. Er worden bijvoorbeeld veel houtblazers, zoals hobo’s, fagotten en klarinetten, gebruikt. Ook komen er strijkers zoals violen en cello’s in voor. Daarnaast kun je diverse koperblazers in het stuk horen, zoals trompetten en hoorns. Deze bezetting biedt een breed scala aan klanken en kleuren.

E De onderlinge verschillen
De onderlinge verschillen tussen de twee symfonieën beschrijf ik na de analyse van de tweede symfonie.

Gustav Mahler,
Symfonie nr. 2, Opstanding

Ik heb deze symfonie gekozen, omdat ik eigenlijk niets wist over deze componist. Ik kende zijn naam wel, maar ik had geen idee dat hij zo’n belangrijke man in de klassieke muziek was.

Mahler

A De ontstaansgeschiedenis
Gustav Mahler is net als Mozart een Oostenrijkse componist. Hij componeerde zijn Symfonie nr. 2, bekend als de Opstandingssymfonie, tussen 1888 en 1894. Dit werk weerspiegelt Mahlers opvattingen over leven, dood en eeuwigheid en wordt vaak beschouwd als een van zijn meest indrukwekkende symfonieën.

Het stuk werd voor het eerst uitgevoerd in Berlijn in 1895 onder leiding van Mahler en kreeg gemengde reacties. Na verloop van tijd kreeg het echter veel erkenning en wordt het nu beschouwd als een essentieel onderdeel van het symfonische repertoire.

B De muzikale periode waarin de symfonie tot stand kwam
De Symfonie nr. 2 van Gustav Mahler werd gecomponeerd tijdens de laatromantische muziekperiode van eind 19e eeuw tot het begin 20e eeuw. Dit tijdperk werd gekenmerkt door emotionele expressie, het streven naar grootsheid en complexiteit, en de opkomst van grootse nieuwe vormen van muziek, waaronder opera. De laatromantische periode was een tijd van creatieve experimenten en vernieuwing in de muziek.

C De vorm (en de benaming van de afzonderlijke delen)
De symfonie bestaat uit vijf delen.
Het eerste deel, allegro maestoso, is een stuk muziek dat snel en grandioos gespeeld wordt. Het drukt waardigheid uit en betekent letterlijk vrolijk en majestueus.
Het tweede deel, andante moderato genaamd, is licht. Het betekent matig langzaam en is trager dan andante maar sneller dan adagio.
Het derde deel wordt een scherzo genoemd. Dit betekent zoiets als grap. Dit luchtige stuk muziek heeft een snelle dansachtige beat.
Het vierde deel heet Urlicht. Dit is een solo- of koorstuk dat een poëtische tekst bevat. Er wordt intense emotie mee uit gedrukt en is een moment van rust tussen de hectischere delen van het stuk
Het laatste deel heet Im Tempo des Scherzos. Dit betekent met de snelheid van het scherzo. Dit stuk wordt gespeeld op de snelle, grappige en dansachtige manier. Deze manier is kenmerkend voor de scherzo-vorm.

D De bezetting van instrumenten
De bezetting van instrumenten tijdens deze symfonie is uitgebreid. Zo verreist het stuk houtblazers, zoals hobo’s, klarinetten en fagotten, en strijkers, zoals harpen, altviolen en contrabassen. Ook komen er koperblazers (bijvoorbeeld trompetten en een tuba) en komt er slagwerk (bijvoorbeeld bekkens en triangels) in het stuk voor.
De exacte bezetting verschilt een beetje per uitvoering, maar het stuk omvat meestal deze instrumenten.

E De onderlinge verschillen
De Symfonie nr. 2 van Gustav Mahler en de Symfonie nr. 40 van Mozart onderscheiden zich op diverse vlakken, waaronder:

Stijl: Het symfonie nr. 2 van Mahler is gecreëerd in de laatromantische muziekperiode, die bekendstaat om haar uitgesproken emoties en expressiviteit. Aan de andere kant is de Symfonie nr. 40 van Mozart geworteld in een klassieke stijl die nadruk legt op harmonie, evenwichtige structuur en formele precisie.

Bezetting: Mahlers Symfonie nr. 2 van Mahler vereist een uitgebreidere bezetting, met inbegrip van een groot koor, zangsolisten en een groot orkest. Hier staat tegenover dat de Symfonie nr. 40 van Mozart een beperktere bezetting nodig heeft, bestaande uit een kleiner orkest en geen zangers.

Thema: De Symfonie nr. 2 van Mahler gaat over het leven, de dood en het hiernamaals, en heeft een persoonlijke aanpak voor de componist. Symfonie nr. 40 concentreert zich daarentegen op muzikale structuren en vormen zonder een specifiek thema.

Duur: De Symfonie nr. 2 van Mahler is langer dan de Symfonie nr. 40 van Mozart en vergt dus meer tijd om uit te voeren.

Periode van creatie: De Symfonie nr. 2 van Mahler werd gecomponeerd tussen 1888 en 1894, terwijl de Symfonie nr. 40 van Mozart al in 1788 werd samengesteld.

Symfonie nr. 40, Mozart

VERBINDEN

ANOTHER LOVE

Tijdens de opdracht Disciplines was mijn lievelingsnummer IJskoud van Nielson. Mijn lievelingsnummer is veranderd. Het is nu Another Love van Tom Odell.

Another Love gaat over iemand die ‘beschadigd’ is na een relatie die uit is gegaan. Dit liedje kwam al uit in 2012, maar staat nu, na bijna tien jaar, opnieuw in de Top 40. Dit heeft te maken met de oorlog in Oekraïne. Het lied is veranderd in een prostestlied voor de gruwelijke oorlog.

Ritme
De dromerige sfeer van het nummer wordt ondersteund door de akoestische gitaar en de emotionele zang van Odell. Het ritme is over het algemeen simpel en traag, met een regelmatige maat en een zachte en vloeiende uitstraling. Dit ritme dient om de aandacht te vestigen op de inhoud en emoties van het nummer.

Tempo
Het nummer Another Love van Tom Odell heeft een medium tempo. Dit is een tempo dat tussen snel en traag ligt. Dit soort snelheid staat bekend om de rustige en ontspannen sfeer.

Toon
De toon van dit nummer is droevig. Another Love gaat over verlies en heimwee. Deze emoties worden uitgedrukt door de tekst en ondersteund door de toon. Deze toon zorgt ervoor dat de luisteraar zich beter kan identificeren met de boodschap van het nummer.

Dynamiek
De dynamiek van het nummer varieert sterk. Het nummer begint bijvoorbeeld rustig, maar het stijgt in sommige delen tot een hoger niveau van emotie en intensiviteit. Sommige momenten zijn dus stil en ingetogen en andere zijn veel intensiever. Hiermee wordt een rijkdom aan emoties gecreëerd.

Klankkleur
De twee instrumenten die het meest worden gebruikt tijdens dit nummer zijn een akoestische gitaar en een piano. De piano wordt eigenlijk gedurende het hele nummer bespeeld. De gitaar ondersteunt de piano in de intensievere delen van het nummer.
De klankkleur is warm en rond. Het is redelijk simpel en elegant, waarbij de emotie en expressie goed naar voren komen. De klankkleur speelt een grote rol in sfeervorming van het nummer.

Vorm
Het nummer bestaat uit een aantal coupletten, een brug en een refrein. Deze structuur is eenvoudig en heeft een heldere opbouw die de emoties van het verhaal ondersteunt. Met deze vorm wordt de luisteraar betrokken. De coupletten en de brug bieden achtergrondinformatie over het verhaal. Het refrein geeft daarentegen de centrale boodschap weer.

Dit antwoord verschilt op veel gebieden met het antwoord op de vorige vraag. Er zijn echter wel aspecten die in beide antwoorden voorkwamen. Zo heb ik het in beide over de vorm en de instrumenten.

Tom Odell

Hieronder staat de songtekst van Another Love van Tom Odell.

I wanna take you somewhere so you know I care
But it’s so cold and I don’t know where
I brought you daffodils in a pretty string
But they won’t flower like they did last spring

And I wanna kiss you, make you feel alright
I’m just so tired to share my nights
I wanna cry and I wanna love
But all my tears have been used up

On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up, up

And if somebody hurts you, I wanna fight
But my hand’s been broken one too many times
So I’ll use my voice, I’ll be so fucking rude
Words, they always win, but I know I’ll los
e

And I’d sing a song that’d be just ours
But I sang ‘em all to another heart
And I wanna cry, I wanna learn to love
But all my tears have been used up

On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up, up

Oh, need a love, now
My heart is thinking of

I wanna sing a song that’d be just ours
But I sang ‘em all to another heart
And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up

On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up
On another love, another love
All my tears have been used up, up

BRONVERMELDING

INFORMATIE

Neerlandistiek
Wat betekent muziek
Door Marc van Oostendorp
24 – 03 – 2021
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://neerlandistiek.nl/2021/03/wat-betekent-muziek/

CKV Mees
Kunstdisciplines
Door Mees van de Lint
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://ckvmees.jouwweb.nl/kunstdisciplines

DocuKit
Klassieke Muziek
Door Peter Prudon en Yvonne van Osch
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
https://www.docukit.nl/spreekbeurt/klassieke-muziek#:~:text=Muziek%20die%20in%20Europa%20is,zijn%20Mozart%2C%20Bach%20en%20Beethoven.

Wikipedia
Klassieke muziek
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_muziek

Preludium
Wat is klankkleur
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://www.preludium.nl/klankkleur

Wikipedia
Jazz
Opgehaald op 24 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz

SchoolTV
Music on the Map – Hoe is jazz ontstaan?
07 – 05 – 2019
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://schooltv.nl/video/music-on-the-map-hoe-is-jazz-ontstaan/

Fresh Jazz
Jazz Muziek: historie, trends en stijlen
22 – 07 – 2019
Caroline
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://freshjazz.nl/2019/07/22/jazz-muziek-historie-trends-en-stijlen/

Wikipedia
Dance
Opgehaald op 24 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dance

Encyclo.nl
Urban definities
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://www.encyclo.nl/begrip/urban

Wikipedia
Urban
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Urban#:~:text=Sinds%20de%20jaren%2080%20wordt,niets%20anders%20dan%20straatcultuur%20bedoeld

Breda Jazz Festival
Jazz voor dummies: enkele jazzfeitjes voor aan de bar
30 – 05 – 2019
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://www.bredajazzfestival.nl/jazz-voor-dummies-enkele-jazzfeitjes-voor-aan-de-bar/#:~:text=STROMINGEN,free%20jazz%2C%20fusion%20en%20neobop

Wikipedia
Adagio (muziektempo)
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adagio_(muziektempo)

Wikipedia
Pianissimo
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pianissimo

NST
Musical Dynamic
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.nstgroup.co.uk/Files/Media%20Library/PDFs/Other%20Documents/music%20resource%20-%20dynamics.pdf

Muziek Index
Muziektermen S t/m S
Opgehaald op 25 – 01 – 2023
http://www.muziekindex.nl/muziektermen-s-tm-s.html#:~:text=De%20sonatevorm%20is%20binair%20in,wordt%20deze%20wel%20hoofdvorm%20genoemd.&text=%2DHet%20hoogste%20instrument%20van%20een%20instrumentenfamilie

Wikipedia
Dizzy Gillespie
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dizzy_Gillespie

Wikipedia
Syncope (muziek)
Opgehaald op 26 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Syncope_(muziek)

Wikipedia
Blues
Opgehaald op 27 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Blues

Wikipedia
Crescendo
Opgehaald op 27 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crescendo

Wikipedia
Soul
Opgehaald op 27 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soul

Wikipedia
Rock
Opgehaald op 27 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rock

YouTube – WDR Klassik
Benjamin Britten – The Young Person’s Guide to the Orchestra | Saraste | WDR Symphony Orchestra
04 – 05 – 2012
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://www.youtube.com/watch?v=4vbvhU22uAM

Wikipedia
Wolfgang Amadeus Mozart
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart

Wikipedia
Symfonie nr. 40 (Mozart)
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Symfonie_nr._40_(Mozart)

Wikipedia
Gustav Mahler
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gustav_Mahler

Wikipedia
Symfonie nr. 2 (Mahler)
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://nl.wikipedia.org/wiki/Symfonie_nr._2_(Mahler)

Songteksten
Tom Odell – Another Love
Cultural
2013
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://songteksten.net/lyric/8296/95331/tom-odell/another-love.html

Algemeen Dagblad
Tom Odell heeft chaos nodig om te schrijven
27 – 06 – 2013
Opgehaald op 28 – 01 – 2023
https://www.ad.nl/muziek/tom-odell-heeft-chaos-nodig-om-te-schrijven~a8d4ff12/

AFBEELDINGEN

https://thegroovecartel.com/featured/popular-electronic-music-festivals-in-the-world/

https://fahrenheitmagazine.com/nl/kunst/muziek-kunst/5-stukken-om-klassieke-muziek-naar-kinderen-te-brengen#.Y9VOXHbMIuU

https://www.wsj.com/articles/dizzy-gillespie-serious-and-showy-1508583605

https://www.festicket.com/nl/magazine/discover/top-10-hip-hop-urban-festivals-europe/

How to Make Electronic Dance Music (EDM)

https://www.orkestkidsite.nl/pagina/hobo

https://nl.wiktionary.org/wiki/piccolo

https://www.bol.com/nl/nl/p/dwarsfluit-vernikkeld-met-e-mechanisme-met-koffer-blaasinstrument-fluiten-dwarsluiten/9200000123061434/

MAIN Student Eb Klarinet

FAGOT OFG100

https://www.muziekinstrumentenfonds.nl/collectie/96

https://kytary.nl/martin-w-placht-viola-16-model-p/HN222197/

https://www.yaoumuziek.nl/cello/studie-cello-hoge-klasse-7-8

https://www.cultuur-contact.nl/product/training-basisvaardigheden-muziek

https://www.classicfm.com/composers/mozart/pictures/mozarts-15-birthday-facts/

muzieknoten-stock-muziek-achtergrond

Tom Odell

https://eu.lansingstatejournal.com/story/sponsor-story/wharton-center/2015/07/16/wharton-varying-styles-jazz-road-map/30249361/